Sabtu, 19 Mac 2011

Novel: Ops! Pintu Hatiku! - bab 8 (sebelum diedit)


Krriiiiinnggg!!!!

Loceng tamat waktu persekolahan berdering panjang. Para pelajar pantas berlari keluar dari dalam kelas seperti pelajar darjah satu. Ada juga yang berebut-rebut. Entah apa yang dikejarkan sangat. ‘Group Pengusik’ masih berkumpul di dalam kelas. Sengaja mahu keluar lewat.

Sedari tadi lagi Eika asyik memerhatikan tingkah laku Hakimi yang sedang mengemaskan beg sandangnya. Dia cuba mengingati sesuatu. Wajah Hakimi telah mengingatkannya kepada seseorang. Siapa agaknya ya?? Rakan-rakannya pula asyik memerhatikan kelakuannya itu. Mereka hairan. Apa yang tidak kena dengan Hakimi sampai begitu sekali aksi yang Eika pamerkan??

“Eika, apa yang kau tengok tu? Kenapa dengan Hakimi?” Soal Lizz. Eika tersentak.

“Ah, tak ada apa-apalah! Err... cuba kau orang tengok wajah Kimi. Aku macam pernah nampaklah,” spontan mereka serentak menoleh ke arah Hakimi.

“Eh, selama ni mana kau letak mata tajam kau tu? Dia tu kan pelajar kelas ni. Jadi ketua lagi tu. Mestilah hari-hari menghadap muka dia! Apa kena kau ni?” Balas Eida.

“Bukan itu maksud aku! Cuba kau orang tengok dia betul-betul. Macam ada iras wajah seseorang,” kata Eika lagi.

“Aku pun rasa macam tu gak. Alah kau ni pun.... kan ada tujuh orang muka yang sama. Lagi-lagi muka macam dia tu,” suara Sheila pula.

“Bukan....” kata-kata Eika terus tergantung di situ.

“Eh, kau ni Pelik-peliklah.... entah apa-apa entah!”

Tiba-tiba Hakimi seolah-olah tersedar bahawa dia sedang diperhatikan. Kemudian dia menoleh ke arah ‘Group Pengusik’. Sepantas kilat mereka menoleh ke arah lain. Namun Eika tidak sedar. Dia terus merenung wajah Hakimi. Hakimi jadi serba salah apabila tiada reaksi daripada Eika seperti rakan-rakannya yang lain.

“Kenapa kau tengok aku macam tu?” Tanya Hakimi.

Pertanyaan itu berjaya mengembalikan Eika ke alam realiti. Dia amat terperanjat dan mahu melarikan pandangan matanya. Namun dia tahu dia sudah terlambat untuk bertindak begitu. Serta merta dia berasa amat malu dan menyesal. Terbayang kulit wajahnya yang setabal dua inci menahan malu.

“Hah?! Err... tak... ak... aku....aku cuma tengok stail rambut kau tu je. Sesuai dengan bentuk muka kau,” cepat-cepat dia mencipta alasan. Tak kisahlah walau tergagap-gagap sekali pun. Janji lepas......!

“Ya ke? Tapi....”

“Ah! Sorry Kimi! Aku... aku nak balik dulu. Bye!” Ujar Eika masih tergagap-gagap.

Dia terus melangkah keluar. Rakan-rakannya juga turut mencapai beg masing-masing dan terus mengekori jejak langkah sahabat mereka yang sedang dilanda perasaan malu itu. Sementara itu, di dalam kelas, Hakimi termangu-mangu sendirian kerana diperlakukan sebegitu.

Dia tertanya-tanya di dalam hati. Kelakuan Eika sungguh pelik. Selama ini tidak pernah pula dia berbuat begitu kepadanya. ‘Adakah Eika sudah.... ah... tak mungkin itu! Eika takkan...!!’ Ada sesuatu sedang bermain-main di benak fikiran Hakimi. Sesuatu yang membuatkannya risau. Risau rancangannya terjejas. Rancangan yang hanya dia seorang yang tahu.

Eika berjalan dengan langkah yang amat laju. Sheila terpaksa berlari-lari anak untuk mengejar Eika. Begitu juga rakan-rakannya.

“Kenapa kau orang tak cakap dengan aku tadi? Sampai hati kau orang biarkan aku seorang-seorang dok tengok muka dia. Minta-minta dia tak fikir yang bukan-bukan tentang aku!” luah Eika sebaik sahaja mereka bersaing. Spontan Sue ketawa.

“Ha... kita orang saje je buat macam tu. Manalah tahu, si Kimi tu boleh jadi pakwe kau! Muka pun handsome. Ramai pula tu yang tergila-gilakan dia. Sure ramai orang jealous punyalah,” ujar sue sambil disokong oleh mereka.

Eika hanya tersenyum sinis mendengarnya. Langsung tidak terfikir akan kebenaran kata-kata yang baru diluahkan oleh Sue. Tidak terlintas sama sekali mahu memenangi hati pemuda yang memang digilai oleh ramai wanita itu.

Ah!! Tak mungkinlah!! Harap muka sahaja kacak. Sebagai pengawas dan ketua kelas lagi tu. Tapi.... perangainya? Huh, masha-ALLAH! Teman wanita boleh dikatakan keliling pinggang!

“Hee... budak tu? Kau nak dia jadi pakwe aku? Hai.... sorrylah beb. Kalau dah dasar playboy tu playboy juga. Kirim salam jelah kat dia yek!!” Balas Eika.

“Kau tak boleh cakap macam tu, Eika. Itu dululah. Sekarang dia bukan lagi playboy tau. Untuk pengetahuan kau, dia dah jadi budak baik,” bela Atin. Eika hanya mencebikkan bibirnya.

“Eleh.... dah insaflah tu kononnya. Eh, yang kau ni asyik nak menangkan dia je kenapa? Ha... entah-entah kau yang minat kat dia ya, Atin?” Sindir Eika geram. Atin ketawa sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Yalah Atin, kau suka dia ya?” Kali ini Lizz pula yang bertanya.

“Hei... siapa pula kata aku suka dia? Lagipun, aku tengok dia tu asyik pandang tempat Eika je. Takkan kau orang tak perasan kot!” Ujar Atin kemudian.

“Ha... ha... jangan nak buat cerita pula. Aku benci betul lelaki yang suka-suka mempermainkan perasaan wanita. Silap hari bulan, kena juga penumbuk sulung aku ni ha!” bantah Eika sambil mengangkat tangan kanannya.

Ha’ah, yalah tu. Sekarang bolehlah cakap. Silap hari bulan juga, si Hakimi tu bakal jadi suami kau. Baru kau tahu!” Balas Atin lagi.

“Mana kau tahu?”

I knowlah!”

“Hissyy.... sudah-sudahlah tu! Asyik bertikam lidah saja kau orang ni,” lerai Eida.

Akhirnya mereka berpisah di hadapan pagar sekolah. Kini tinggal Eika dan Sheila sahaja. Eika menoleh ke arah Sheila di sebelahnya. Dia sedar bahawa teman karibnya itu asyik membisu sahaja dari tadi.
“Ada apa-apa yang tak kena ke, Sheila?” Tegur Eika tidak lama kemudian.

Sahabat Eika yang seorang ni memang sukar untuk meluahkan apa yang terpendam di dalam hatinya. Sukar meluahkan walau kepada siapa pun. Dia begitu perahsia. Mujur Eika pandai mencungkil rahsia. Goreng sana goreng sini, keluarlah isi hati Sheila itu.

“Semuanya okey, kau janganlah risau. Cuma mulut aku ni penatlah asyik bercakap sahaja. Sebab tu aku diam.” Sheila mencipta alasan.

“Sheila, kau tak sepatutnya.....”

“Okey, okey.... cukup. Aku tahu kau pun perasan dengan keadaan aku yang senyap je tadi kan? Oleh itu, aku dah malas nak dengar pujukan-pujukan kau yang boleh membuatkan aku terkedu. Susah betul aku nak simpan rahsia daripada kau tau. Ada-ada saja taktiknya,” potong Sheila.

“Ha, macam tulah baru kawan sejati,” ujar Eika sambil tersenyum nakal.

“Sebenarnya tadi aku pelik. Apasal kau pandang Kimi semacam je? Macam nak telan dia hidup-hidup pula,” tanya Sheila.

Spontan Eika membulatkan matanya. Tidak sangka Sheila sedang berfikir tentang kelakuannya terhadap Hakimi. Pemuda yang merupakan pelajar paling popular di sekolah.

Come on... cakaplah Eika. Aku ada something nak cakap tentang dia ni. Tapi, aku tak pasti sama ada dia ialah orang yang sama atau tidak,” kata Sheila separuh mendesak.

“Sebenarnya... aku rasa, wajah Kimi tu macam pernah aku jumpa sebelum ni. Tapi yang pastinya, bukan di daerah ini dan aku tak dapat nak ingat kat mana,” luah Eika kemudian.

“Ha, aku tahu kat mana kau pernah jumpa dia, Ingat tak dulu kita pernah pergi ke Pulau Pangkor?” Duga Sheila.

“Pulau Pangkor? Ya.... baru aku ingat!” Jerit Eika tiba-tiba.

“Muka Kimi macam kawan Zaini, Am dan Mamat tu kan? Tapi, stail rambut dia tu memang kelakar! Sampai kau kata dia badut kan? Tapi... tak mungkin Kimi nak pakai rambut palsu macam tu pula,” kata Sheila hairan.

“Ya tak ya juga! Tapi kan.... masa tu bukankah Kimi ada aktiviti kat sekolah kita. Macam mana dia boleh ada kat sana pula?” Ujar Eika pula.

“Katakanlah, kalau betul Kimi yang ada kat sana kan, kenapa dia tanya siapa nama aku? Siap panggil saudari lagi. Macamlah dia tu tak kenal kita semua. Rakan sekelas dia tau! Tak ke pelik tu?” Sheila dan Eika semakin bingung.

“Eika, dah lama aku nak tanya kau soalan ni. Kenapa perangai kau pelik masa kat Pulau Pangkor dulu??” Serius pertanyaan Sheila.

“Erm.... sebab aku macam kenal dengan lelaki yang kacau kau dulu. Tapi samar-samar. Aku tak dapat lari daripada memikirkan pasal dia. Aku nak tau sangat siapa dia. Dan sekarang, aku dah faham. Aku memang tak kenal dia. Aku yang salah faham... ingatkan Hakimi menyamar jadi orang lain,” luah Eika tanpa berselindung lagi. Tersingkap sudah segala persoalan yang membelenggu fikiran Sheila selama ini.

“Ooh... kau ingat Kimi menyamar. Kalau betul dia menyamar pun, mesti sebab dia nak mengurat kau. Apa kejadahnya dia pegi mengurat aku pula?” Bingung Sheila mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut Eika.

“Kau percaya tak kalau aku kata..... Kimi sebenarnya suka kat kau?”Eika cuba menduga sesuatu.

“Eh... eh... jangan merepek boleh tak, Eika?” Sheila menyangkal dakwaan yang telah dibuat oleh Eika. Keningnya berkerut. Beg sandang di dalam pelukannya semakin kuat digenggam. Apa agaknya yang ada di dalam fikiran Eika? Sheila tidak dapat mengagak.

“Betul ni. Aku tak merepek la, Sheila. Andai kata..... andai kata Kimi betul-betul suka kat kau. Kau suka kat dia tak?” Eika semakin tegas dengan pertanyaannya. Entah apa tujuannya bertanya begitu.

“Eika, Kimi suka kat kau. Bukan kat aku,” Sheila membela diri. Peliklah Eika ini.

“Kalau aku tak suka dia, kau suka dia tak?” Soalan Eika semakin melalut.

“Kau demam ya, Eika?” Sheila menukar tajuk perbualan.

Jelaslah bayangan Hakimi sering bermain-main di ruang fikiran Eika. Sikap dan tingkah laku kau telah berubah. Kau tidak sedarkah? Kau kelihatan risau. Apa yang kau risaukan, Eika? Aku tak ada hati dengan Kimi. Percayalah.... Sheila mengeluh sendiri.

Pon!! Pon!! Pon....!!

Kedengaran bunyi hon kenderaan yang sangat kuat. Mereka amat terkejut. Terbantut sudah perbualan mereka yang baru sahaja hendak rancak itu. Eika kelihatan agak berang. Sheila menoleh ke belakang. Kereta itu amat dikenalinya. Dia mahu memberitahu namun Eika telah membuka mulutnya terlebih dahulu.

“Menyibuk sahajalah bunyi hon tu! Tak boleh tengok orang senang sikit. Jalan ni pun bukannya kecil sangat. Besar lagi. Buta ke? Sekali aku terajang karang, baru dia kenal siapa Nur Elliya Shafeika.”

Eika terus memarahi tanpa melihat kereta tersebut walau dengan sebelah mata. Sheila hanya menelan liur mendengar kata-kata Eika. Memang dia faham dengan sikap Eika yang tidak suka diganggu. Tambah-tambah lagi jika sedang rancak berbual.

“Hei mak cik oii.... jaga sikit mulut kau tu. Ada orang balik rumah jalan kaki karang. Aku tak tanggung. Baru padan dengan muka tu,” tegur Sheila.

Teguran Sheila itu membuatkan Eika menoleh ke belakang. ‘Alamak.... nasib baik tingkap tertutup. Mesti dia tak dengar apa aku cakap tadi.’ Eika menarik nafas lega. Pemandu di dalam kereta itu kelihatan tersengih memandang Eika. Pantas Eika membalasnya dengan senyuman.

“Alamak, pemandu aku dah sampailah. Aku balik dululah ya. Kau jangan risaulah, dia takkan berani tinggalkan aku kat sini.”

“Ha.... tahu pun nak balik. Lain kali kutuklah lagi. Dibuatnya dia tinggalkan kau betul-betul. Bagus juga, boleh juga exercise!” Sindir Sheila.

“Baiklah nek.... pandai nek bagi nasihat kat cu. Cu janji nek. Cu tak buat lagi ya,” sempat juga dia mengusik Sheila sebelum masuk ke perut kereta mewah milik keluarganya.

Sheila cuma tersenyum sambil menggeleng-geleng kepala. Eika... Eika... kaulah sahabat sejatiku. Usah kau ragui keikhlasanku lagi.


**Untuk membaca novel "Ops! Pintu Hatiku" yang sudah diedit, sila dapatkan novel ini di pasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan